***متقاضیان می توانند با شماره تلفن گویای 1670 و با وارد نمودن شماره داخلی با واحد یا کارشناس مربوطه تماس حاصل نمایند***  
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان بیان کرد : تأثیر مهارت‌آموزی در محیط کار بر تسهیل نیروی انسانی در بازار کار
زمان درج : ۱۳۹۷ پنج شنبه ۴ مرداد ساعت ۰۷:۵۰ تعداد بازدید : 64 نسخه چاپی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان بیان کرد : تأثیر مهارت‌آموزی در محیط کار بر تسهیل نیروی انسانی در بازار کار

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان گفت: شیوه مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، یکی از ظرفیت‌های مهم و تأثیرگذار برای مهارت آموزان و صاحبان بنگاه‌ها است چراکه مهارت علم را به عمل و توانایی تبدیل می‌کند.

به گزارش روابط عمومي اداره كل آموزش فني و حرفه اي گيلان ، رحیم عطایی پور ، مدير كل ، در نشست با خبرنگاران در دفتر مدیرکل با گرامیداشت میلاد حضرت رضا (ع) اظهار کرد: با توجه به آغاز هفته کارآفرینی و آموزهای فنی حرفه‌ای درصدد شدیم تا برنامه‌های سازمانی اداره کل فنی حرفه‌ای استان گیلان را از طریق اطلاع‌رسانی به سمع نظر مردم رسانده تا مردم تا از ظرفیت‌های این حوزه مهارتی بهره‌مند شوند .

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت رسانه باهدف آگاه رسانی در موضوع فرهنگ مهارت‌آموزی گام برداشته‌ایم گفت: مهارت‌آموزی می‌تواند زمینه فرصت‌یابی بهتر و بیشتر اشتغال در جامعه را به همراه داشته باشد چراکه مهارت، علم را به عمل و توانایی تبدیل می‌کند .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان با اذعان به دو رسالت سازمان فنی حرفه‌ای مبنی بر ارائه آموزش‌های مهارتی و سنجش صلاحیت نیروی کار بیان کرد: برای انجام دو رسالت سازمانی هم از ظرفیت بخش خصوصی و هم بخش دولتی استفاده کرده تا زمینه فعالیت مهارت آموزان تسهیل شود .

عطایی پور با بیان اینکه هفته مهارت و روز ملی فنی و حرفه‌ای را بهانه‌ای برای تجلیل از زحمات عزیزانی که در عرصه مهارت‌آموزی تلاش می‌کنند قراردادیم گفت: مسئولیت سازمان فنی حرفه‌ای کشور در شرایط کنونی که بحث حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی در سطح جامعه دوچندان شده تا از همه ظرفیت مهارت‌آموزی در ارتقا سطح اشتغال کشور استفاده شود .

بومی‌سازی شیوه‌های نوین مهارت‌آموزی دنیا در نظام مهارت‌آموزی کشور

وی با بیان اینکه امروزه در دنیا از شیوه‌های نوینی برای ارائه آموزش‌های مهارتی استفاده می‌کنند افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور هم سعی کرده با الگوبرداری از شیوه‌های موفق مهارت‌یابی در دنیا و بومی‌سازی آن بتواند وضعیت نظام مهارت‌آموزی در سطح کشور را ارتقا دهد .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان شیوه مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی را یکی از ظرفیت‌های مهم و تأثیرگذار برای مهارت آموزان و صاحبان بنگاه‌ها دانست و تصریح کرد: این شیوه آموزش از تیر سال 96 به ادارات کل فنی حرفه‌ای ابلاغ و در دستور کار قرار گرفت که بر اساس این شیوه با مشارکت دستگاه‌های همکار مانند صنعت و معدن، صنایع‌دستی، میراث فرهنگی، تأمین اجتماعی، اتاق اصناف واحدهای بهره‌بردار که دارای پروانه بوده، می‌توانند به‌عنوان مراکز آموزشی نسبت به جذب کارآموز بر اساس دستورالعمل سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور اقدام کنند .

عطایی پور با بیان اینکه در خلال مدتی که کارآموزان مشغول آموزش زیر نظر استادکاران هستند از مشمول مقررات قانون کار و تأمین اجتماعی معافیت پیداکرده و به‌عنوان کارآموز منصوب می‌شوند افزود: این شیوه فرصتی برای تأمین نیروی انسانی کارفرما محسوب شده تا بتوانند از ظرفیت قانونی این شیوه، نیروی انسانی موردنیاز خود را به کار بگیرند و از طرفی هم برای کارآموزان این فرصت فراهم می‌شود تا در محیط کار واقعی، آموزش‌های اختصاصی را بر اساس سرفصل‌های آموزشی سازمان آموزش فنی کشور فرابگیرند .

400 نفر در گیلان از شیوه آموزش مهارت در محیط کار واقعی بهره برده‌اند

وی حفظ پایداری مشاغل سنتی و بومی خصوصاً درزمینهٔ صنایع‌دستی را از اولویت‌های شیوه آموزش مهارت در محیط کار واقعی دانست و گفت: امیدواریم از این ظرفیت هم بنگاه‌های اقتصادی بتوانند استفاده مؤثری داشته باشند و هم جوانان از این فرصت استفاده بهینه‌ای به عمل‌آورند تا دغدغه اشتغال آنان تبدیل به فرصت کار شود .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان با بیان اینکه بر اساس گزارش عملکردی حاصل‌شده در طی یک سال گذشته 400 نفر از این ظرفیت آموزشی بهره‌مند شده و مهارت آموختند بیان کرد: با توجه به ظرفیت واحدهای صنفی و صنعتی استان گیلان و همچنین تأکیدات دولت و استاندار نسبت به توسعه و افزایش استفاده از این ظرفیت، جلسات ویژه‌ای را با مشارکت دستگاه‌های اجرایی تشکیل دادیم .

شناخت کارفرمایان از نیروی کار توانمند جذب مهارت آموزان را تسهیل می‌کند

وی شناخت صاحبان بنگاه از کارآموزان در مدت مهارت‌آموزی را از ویژگی‌ها مؤثر شیوه مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی دانست و افزود: در این مدت کارآموزی و مهارت‌آموزی، صاحبان بنگاه از مهارت آموزان شناخت پیداکرده و در صورت نیاز به نیروی انسانی اقدام به جذب مهارت آموز به‌عنوان نیروی کار می‌کند .

عطایی پور با اشاره به مدت مهارت‌آموزی جهت اخذ مدرک فنی حرفه‌ای گفت: دوره‌ها از حداقل 70 ساعت تا حداکثر یک سال و با گروه سنی 15 تا 18 سال با رضایت اولیا و برای حداکثر سن آموزش مهارت سقفی تعیین نشده است .

کارفرمایان هیچ تعهد و تضمینی برای جذب و استخدام مهارت آموزان ندارند

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان با بیان اینکه هر بنگاه حداقل سه مهارت آموز را در یک‌زمان می‌تواند آموزش دهد گفت: در طرح مهارت کارفرمایان هیچ تعهد و تضمینی برای جذب و استخدام مهارت آموزان ندارند و صرفاً در طول آموزش از توانایی مهارت آموز شناخت پیداکرده و در صورت نیاز اقدام به جذب خواهد کرد .

وی با اشاره به جشن مهارت روز پنج‌شنبه در سالن شهید باهنر رشت افزود: هدف از برگزاری این جشن تجلیل از برگزیدگان هجدهمین دوره مسابقات ملی مهارت که در 18 تیرماه سال جاری در البرز برگزار شد است و از مربیان، روسای مراکز آموزشگاه‌های آزاد نمونه، کارآفرینان برتر استانی و همچنین پیشکسوتان حوزه مهارت‌آموزی در بخش خصوصی تجلیل می‌شود .

عطایی پور با بیان اینکه گیلان در هجدهمین دوره مهارت در رشته خیاطی مقام طلا و رشته فناوری خودرو دیپلم افتخار به دست آورده است افزود: مسابقات جهانی مهارت هر دو سال یک‌بار دریکی از کشورهای عضو وابسته به سازمان بین‌المللی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای جهان برگزار می‌شود که قرار است مسابقات آتی در روسیه برگزار شود ازاین‌رو، نفرات برگزیده مسابقات ملی به مسابقات جهانی مهارت اعزام خواهد شد .

رتبه شانزدهم گیلان در رده‌بندی جشنواره ملی مهارت

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان با بیان اینکه دارندگان مقام‌های برتر در دو سال جشنواره ملی دوباره مورد ارزیابی قرارگرفته و برگزیدگان از میان آن‌ها به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند خاطرنشان کرد: رتبه استان گیلان در میان سایر استان‌ها شانزدهم بوده و به دلیل رقابت تنگاتنگ و بسیار نزدیک گیلان در این رده بنده رتبه شانزدهم را از آن خودکرده است .

وی با بیان اینکه توانمندسازی مهارت‌های روستایی با توجه به اعتبارات روستایی و اشتغال فراگیر در حال اجرا است گفت: نقش اداره کل فنی حرفه‌ای، توانمندسازی مهارتی روستائیانی است که درخواست تسهیلات دادند ازاین‌رو، نیازسنجی متقاضیان را با مشارکت دستگاه‌های بخشی انجام می‌دهیم تا برنامه‌ریزی آموزشی این بخش‌ها با مشارکت دستگاه‌های همکار و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی محقق می‌گردد .

عطایی پور با بیان اینکه در چهارماهه ابتدای سال 97، 65 هزار 968 نفر ساعت در برنامه آموزش روستایی استان مورد آموزش قرار گرفتند گفت: بخش‌های آموزشی زندان‌ها و ندامتگاه‌ها، صنایع صنوف و معادن پادگان‌ها و یگان‌های نظامی سیار شهری، مراکز درمان تحت پوشش بهزیستی از سایر بخش‌های دیگری هستند که غیر از مراکز ثابت آموزشی نسبت به ارائه آموزش‌های مهارتی اقدام شده است بر این اساس، درمجموع بخش‌های آموزشی در چهارماهه اول سال جاری یک‌میلیون 500 هزار نفر ساعت از مجموع بخش‌ها بهره‌مند شدند.

تائید قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و مهارتی در آذر سال گذشته توسط شورای نگهبان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان با اشاره به قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و مهارتی در آذر سال گذشته مورد تائید شورای نگهبان قرارگرفته و مراحل تدوین آئین‌نامه اجرایی آن را سپری می‌کند تصریح کرد: بر اساس قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و مهارتی شورای عالی در سطح کشور نقش هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و بنگاه‌های اقتصادی ارائه‌دهنده آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای را بر عهده دارد بر اساس این قانون سطوح مهارتی به هشت سطح کارگر ساده، کارگر ماهر، کمک کاردان حرفه‌ای و کاردان حرفه‌ای و کاردان ارشد حرفه‌ای و کارشناس حرفه‌ای و کارشناس ارشد حرفه‌ای و دکترای حرفه‌ای طبقه‌بندی می‌شود.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی کشور در دو بخش رسمی و غیررسمی وجود دارد گفت: قانون چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای وظیفه انطباق مدارک مهارتی و صلاحیت دهی به مهارت آموزان را بر عهده دارد که در این میان تجربه و تخصص استادکاران هم دیده خواهد شد.

عطایی پور با بیان اینکه مدت مهارت‌آموزی جز سابقه بیمه‌ای محاسبه نمی‌شود افزود: بیمه جز مقررات جاری، قرار داده نشده است اما ما در استان بیش از 6 جلسه با تهران داشتیم و تقاضاهای تشویقی برای جذب مهارت آموزان برای صاحبان بنگاه‌های اقتصادی را مطرح کرده‌ایم که تاکنون در مدار سازمانی قرارگرفته نشده است که مجدداً مکاتباتی را انعکاس می‌دهیم تا مشوق برای این موضوع در نظر گرفته شود

به گزارش فارس، یکم مرداد تا ششم مردادماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام هفته مهارت و آموزش فنی حرفه‌ای نام‌گذاری شده است، چراکه مهارت‌آموزی می‌تواند زمینه فرصت‌یابی بهتر و بیشتر اشتغال در جامعه را به همراه داشته باشد ازاین‌رو می‌توان گفت، مهارت، علم را به عمل و توانایی تبدیل می‌کند.

برچسب ها : فني و حرفه اي

فراخوان های سازمانی
معرفی مراکز و دفترچه دوره های آموزشی
مهارت آموزی در محیط کار واقعی
سایت قدیم
فیش حقوقی
سامانه استعداد یابی مهارتی
پیوند های سایت
سامانه ها